schoolreizen@omniatravel.be | +32 09 269 90 61
groepsreizen, schoolreizen, milaan, Italie

Schoolreis – Milano Torino Genova Parma Gardameer & Verona – Italië

8-daagse schoolreis

Een niet klassieke rondreis in Italië . Milaan , Stad van de mode , Cinque Terre, een van de mooiste hoekjes van Italië , Verona, stad van de liefde .

DAG 1 Milaan (920 km)

Vertrek in de vooravond richting Milaan. Nachtrit met overnachting op de bus.

DAG 2

Aankomst in Milaan in de vroege ochtend. De bus staat de hele dag stil. We verkennen te voet de stad. Bezoek aan het Mekka van mode en voetbal en tevens zenuwcentrum van de Italiaanse economie. We bezoeken er het Castello Sforzesco, La Scala – een van de beroemdste operagebouwen ter wereld – de majestueuze Duomo en de Galleria Vittorio Emmanuelle II. Vrije lunch. In de namiddag kan de Pinoteca Ambrosiana, de Pinoteca di Brera of het klooster Santa Maria delle Grazie (met het bekende “Laatste avondmaal” van Leonardo da Vinci) op het programma staan. Voetbalfans kunnen de dag afsluiten met een rondleiding in het stadion Giuseppe Meazza in San Siro. Anderen kunnen genieten van de luxe boetieks van Versace, Armani, Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, Valentino… op de Via Monte Napoleone, Via della Spiga, Via Sant’Andrea…. gewoon “kijken”. Avondmaal en overnachting in Milaan.

DAG 3 Milaan – Certosa di Pavia – Turijn (190 km)

Na het ontbijt vertrekken we naar Certosa di Pavia. We bezichtigen er het kartuizerklooster, hét hoogtepunt van de renaissance bouwkunst in Lombardije. De bouw nam 200 jaar in beslag. Vervolgens rijden we naar Turijn. Vrije lunch. Bezoek aan de stad bekend om de lijkwade van Turijn, het autobedrijf Fiat en de voetbalclub Juventus. We bezichtigen er de Duomo, de aan Johannes de Doper gewijde kathedraal. Hier bevindt zich de beroemde lijkwade. Vervolgens kan er een bezoek aan het Egyptisch museum, het automuseum, de Galleria Sabauda of het cinemamuseum op het programma staan. Avondmaal en overnachting in Turijn.

DAG 4 Turijn – Genua (170 km)

Ontbijt. Verdere bezoeken in Turijn, van 1861 tot 1865 hoofdstad van het koninkrijk Italië. Vervolgens rijden we verder richting de belangrijkste havenstad van Italië, Genua. Dankzij de natuurlijke haven en de beschermde bergen eromheen heeft Genua een grote betekenis gekregen als zeemacht. Bezoek aan het aquarium. De naam Columbus, ontdekker van de Nieuwe Wereld, zal u overal in Genua tegenkomen. We kuieren langs de paleizen aan de Via Balbi en de Via Garibaldi. Hier zou Columbus gewoond hebben. Avondmaal en overnachting in de omgeving van Genua.

DAG 5 Genua – Cinque Terre – Portofi no- Genua (180 km)

Ontbijt in het hotel. Vertrek naar Cinque Terre, een prachtige kustlijn in Noord-Italië van achttien kilometer lang. Vijf kleine dorpjes zijn tussen de kliffen gebouwd: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza en Monterosso. We rijden met de bus tot Monterosso al Mare. We laten de bus hier achter en nemen de trein naar Manarola. Hier lopen we even door tot Punto Bonfi glio, het gebied aan de andere kant van de haven. We hebben er prachtige uitzichten over het stadje en dit is ook het vertrekpunt voor de korte  wandeling naar Corniglia. Vrije lunch. We wandelen verder naar Vernazza dat rond het jaar 1000 gesticht is. Hier nemen we de boot naar Monterosso al Mare waar de bus ons staat op te wachten. Indien het weer het toelaat,  kunnen we nog een verfrissende duik in zee nemen. Op de weg terug naar Genua, kunnen we nog een korte stop maken in Portofi no, met zijn luxueuze jachten de meest exclusieve vakantieplaats van Italië. Avondmaal en overnachting in ons hotel in de omgeving van Genua.

DAG 6 Genua – Parma – Gardameer (320km)

Na het ontbijt trekken we naar Parma. Deze stad is niet alleen beroemd om zijn Parmezaanse kaas en Parmaham maar herbergt ook een schat aan schitterende schilderijen, beeldhouwkunst en middeleeuwse gebouwen. We bezoeken er de Piazza del Duomo. Verder bezoeken we de doopkapel en Campanile. We kunnen ook nog de Galleria Nazionale bezoeken, met werk van o.a. El Greco, het archeologisch museum, het Museo Bodoniano (ontstaan van de boekdrukkunst) of het Koninklijk Theater. Na het vrij middagmaal rijden we richting Gardameer. Er kan een boottocht op het programma staan. Nadien rijden we door richting Verona, voor avondmaal en overnachting.

DAG 7 Verona – terugreis

Ontbijt in het hotel. Vandaag verkennen we Verona. De bus dient 9 u stil te staan alvorens naar België af te reizen. In het oude centrum staan  indrukwekkende Romeinse ruïnes en mooie middeleeuwse Palazzi, opgetrokken uit rosso di Verona, de plaatselijke roze kalksteen. We starten de ontdekking van de stad met een bezoek aan San Zeno Maggiore. We lopen langs het Castelvecchio richting de Duomo. Verder langs het Romeins theater. Wie zin heeft, kan even binnen lopen in het archeologisch museum. Op de middag doen we onze inkopen voor de picknick op de Piazza delle Erbe. In de namiddag bezoeken we het indrukwekkende Romeinse amfi theater. We vergeten zeker de “Casa di Giulietta” niet, met op de binnenplaats de gevel met het befaamde Romeo & Julia balkon. We verpozen nog even in de mooie renaissancetuinen Giardino Giusti voor we onze nachtrit naar België  aanvangen.

DAG 8

Aankomst in België.

UITBREIDINGSMOGELIJKHEID:
Deze reis kan verlengd worden met 1 dag Venetië. In dat geval slapen we op dag 6 in Lido di Jesolo. Op dag 7 verkennen we Venetië. Overnachting in Lido di Jesolo. Op dag 8 via Verona naar huis. Aankomst op dag 9.

Interesse in één van onze schoolreizen

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan